Backpacking som ensam tjej, del 2. Bratislava.

Kommentera
 
Dags för att berätta om stopp två i min solo-backpackingresa i mars i år. Jag funderade länge om jag skulle välja Wien eller Bratislava. Alla rekommenderade Wien, men på något sätt kände jag ändå att jag ville ge Bratislava en chans. Och jag är mycket nöjd att jag gjorde det!
 
 
Jag åkte buss från Budapest till Bratislava och det var den lyxigaste bussresan jag varit med om! Skärmar med nedladdad musik och film med mera samt bussvärdinna som serverade gratis kaffe och te. Och allt detta för ynka åtta euro!
 
 
Väl framme i Bratislava checkade jag in på hostellet, pratade lite med en tjej på som bodde i samma rum och gick ut för att upptäcka staden. Började med gamla staden.
 
 
Hälsade på denna ikoniska staty. Bratislava är känd för sina väldigt speciella statyer som finns lite överallt!
 
 
Klättrade sedan upp till Bratislavas slott och beundrade utsikten.
 
 
Väl tillbaka på hostellet deltog jag i en matlagningskväll som ordnades av personalen. Så roligt att lära sig om lokal mat och träffa nya vänner på samma gång. Helt klart en av resans höjdpunkter! Rätten vi lagade var potatisplättar med sour cream, bacon och gräslök. Jag var baconansvarig och luktade definitivt bacon efteråt haha!
 
Vi tjejer som bodde i samma rum hade en riktigt trevlig kväll och pratade länge innan vi somnade. Det var så intressant att höra allas livshistorier. Att träffa nya människor är bland mina favoritgrejer med att resa. En av tjejerna berättade hur hon jobbat på en flygplats i sydamerika och betjänade en kund som hon direkt kände att hon skulle gifta sig med. Sagt och gjort fortsatte de att hålla kontakt och inte långt senare flyttade hon hem till honom i Tyskland. Det hela slutade med att de faktiskt gifte sig och var gifta i flera år. De är dock fortfarande nära vänner även om de inte längre är gifta. 
 
 
Nästa dag åkte jag ut till ett ställe som heter Devín. Orsaken var att det fanns ett slott som jag ville fota!
 
 
Landskapen var fina men det blåste väldigt kallt så jag stannade inte kvar så länge. 
 
Efter den lilla utflykten åkte jag tillbaka till centrum. Jag råkade träffa en av tjejerna på hostellet och gick på café med henne. Det blev det sista jag gjorde i Bratislava innan jag tog tåget till Prag!