Om att börja på nytt, och att planera.

Kommentera
Här sitter jag och skriver nu igen. Funderade nämligen på att eventuellt återuppliva denna blogg. Jag startade den som bekant med syftet att vara en utbytesblogg, men på senaste tiden har jag börjat fundera på att helt enkelt göra den till en reseblogg. Dels för att samla mina upplevelser på ett ställe och dels för att kanske lyckas hjälpa någon vilsen googlare som precis som jag tenderar att googla till sig all möjlig information när man är på väg ut i det okända.
 
Just nu googlar jag extra mycket. Det är nämligen så att jag blev rastlös och gick och bokade flygbiljetter till centraleuropa. Planen är att resa runt med min gröna ryggsäck, bo på hostell och upptäcka ställen jag inte sett förr - och jag kommer göra det ensam (okej ensam tills jag möter upp en kompis i Prag de sista dagarna men största delen ensam).
 
För några veckor sedan skulle jag inte ens ha kommit på tanken, men när jag insåg att mitt resesällskap trots allt inte hade möjlighet och alternativet var att stanna hemma så började jag göra research och insåg att resa ensam inte alls är en omöjlighet. Visst, mamma blev orolig direkt jag berättade om mina idéer och pappa tyckte det var nödvändigt att berätta att enda gången han blivit rånad var i Budapest (mitt första stopp), men alla andra jag delat mina idéer med har varit stöttande och imponerade (och jag tror mina föräldrar börjar vänja sig vid tanken). 
 
Egentligen är jag ju inte så ovan vid att resa ensam. Visst, ensam på det här sättet, att jag ska till ett nytt land och bo på hostell och inte ha någon förhandsbestämd trygghetskrets runt mig på plats, det är nytt. Men jag har i princip rest ensam sedan jag var 17 och smått rebellisk för att jag inte följde EF's regler om att alltid röra sig i grupp under språkresan i Brighton. Och dessutom har jag varit på utbyte. Jag har alltid tyckt om att gå runt och upptäcka på egen hand. Jag klarar mig.
 
Så nu använder jag reseplanerandet som en motvikt till graduskrivande. Det som är spikat är att jag flyger till Budapest och flyger från Prag. Där emellan kan jag göra vad jag vill, och jag måste säga att det känns ganska så befriande!