Åbo kontra Vasa.

Kommentera
 
Ja, nu är det ju så här att en era i mitt liv håller på att ta slut. Det är nämligen dags att flytta ifrån Åbo och tillbaka till Vasa. Och känslorna är minst sagt blandade.
 
Att flytta tillbaka till min hemstad har kännats naturligt redan en tid, som något jag kommer att göra så småningom. Mitt förhållande till Åbo har tidvis varit aningen svajigt och Vasa har kännats som min bas i livet. Det är trots allt där jag har min familj och mina närmaste vänner. 
 
Egentligen hade jag redan bestämt mig för att flytta i början av detta år i och med att jag inte längre skulle ha några kurser, men planerna ändrades och jag tog åt mig förtroendeuppdrag än en gång och har under terminen både gjort allt möjligt och ingenting. Utan några fasta rutiner (och med en del resor). Även om jag har trivats med detta väldigt bra är det ohållbart i längden och helt enkelt dags att ta sig i kragen och göra något av livet.
 
I How I Met Your Mother finns ett avsnitt där Barney presenterar fenomenet som uppstår då man bestämt sig för att göra slut med någon, nämligen att man börjar få kalla fötter och ångra sig. Plötsligt ser man bara det fina i personen, även om man innerst inne vet att det bästa beslutet är att göra slut. Lite så känner jag mig med min relation med Åbo för tillfället.
 
Men som sagt. Blandade känslor. Därför tänkte jag att jag skulle göra en fin för- och emotlista.
 
Åbo
+ Åbo är en fantastisk studiestad med massor att erbjuda.
+ Fina byggnader och parker. Detta är något av det jag kommer sakna mest.
+ Större stad än Vasa.
+ Lättare att ta sig ut i världen. Kortare avstånd till typ allt.
+ Nära till Pargas och släkten där.
+ Teoretiskt sett finns det fler jobbmöjligheter här. I praktiken inte, på grund av min svaga finska.
- Språkklimatet. Svenskans ställning är svag. Med undantag akademikvarteren och några små oaser som Skärgårdsbaren och Hansaapoteket.
- Aura å är smutsig. Seriöst, den är brun.
- Har få nära kontakter här. Flera av de närmaste har redan flyttat bort. Och de jag haft mest kontakt med det senaste året är utbytesstuderanden som också flyttar nu.
- Jag ser helt enkelt ingen framtid i Åbo.
 
Vasa
+ Närheten till familj och nära vänner.
+ Min framtida lägenhet är fantastisk.
+ Närheten till havet.
+ Svenskan, definitivt. Att kunna leva på sitt modersmål känns viktigt.
+ Jag kommer inte behöva åka av och an lika mycket.
+ Det är i Vasa jag känner mig mest hemma. Definierar mig också som Vasabo.
- Kommer kännas väldigt litet, med litet utbud.
- Långt från det mesta. Blir direkt dyrare att resa.
- Inte lika fin stad som Åbo.
- Längre, mörkare och kallare vintrar...
 
Jaa-a. På söndag går flyttlasset. Som tur vet jag ju att jag inte kommer lämna Åbo för evigt. Det är ju inte på andra sidan jordklotet precis. Jag har rötter i närheten och jag kommer komma hit på besök. Definitivt.