2017

Kommentera
 
Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Jadå. Backpackade ensam, besökte fyra nya länder (tror det är rekord för ett år?), jobbade i min egen bransch, testade sushi och fondue, representerade mitt universitet på en mässa, ordnade en sitz, ja listan kan göras lång!
 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Inga vänner men en småkusin fick sitt andra barn.
 
Dog någon som stod dig nära? För första gången sedan 2012 kan jag faktiskt säga att nej, ingen närstående dog under året!
 
 
 
Vilka länder besökte du? Ungern, Slovakien, Tjeckien, Ryssland, Sverige två gånger, Polen och Storbritannien. Sju länder! Det måste nog vara personligt rekord.
 
Är det något du saknat år 2017 som du vill ha år 2018? I och med att jag flyttat har min bekantskapskrets blivit mindre, så jag antar att nya bekantskaper är något jag vill ha 2018!
 
Vilka datum och händelser från år 2017 kommer du alltid att minnas? Kommer minnas 1-3.1 då jag hämtade min andra kull utisar från flygplatsen, stressiga men mycket roliga dagar! Kommer minnas sitzer jag gick på med utisar då jag skulle introducera dem till kulturen, och också den jag själv var med att ordna. Kommer också minnas festerna på retrodorm och de sena kvällerna som spenderades där, samt den spontana Rysslandsresan vi gjorde. Även mina andra resor kommer jag att minnas förstås. Min första backpackingresa, kusinbesöken i Stockholm och London, återträffen i Warszawa och min fortsatta soloresa till Krakow. Flytten till Vasa i månadsskiftet maj/juni och min jobbfyllda sommar. Hösten gled mest förbi utan att så mycket hände, men jag deltog i ett politiskt seminarium under en helg vilket var en minnesvärd upplevelse. Sist men inte minst så var nyårsafton i Åbo med ett gäng studiekompisar riktigt lyckad och en kväll som jag säkert kommer minnas länge!
 
 
 
Vad var din största framgång 2017? Min dåliga tur med sommarjobb vände och jag blev kallad på många jobbintervjuer. Innan jag åkte iväg på min backpackingresa i våras klämde jag in tre intervjuer på en dag! Fick också ett jobb som jag trivdes mycket bra med i somras. Steget att våga resa iväg ensam var också en framgång som gjorde mig starkare. 
 
Största misstaget? Som tidigare år har jag ibland varit dålig på att hålla kontakten med folk, speciellt sådana vänner som bor utomlands. 
 
Har du varit sjuk eller skadat dig? Fysiskt har jag mått bra förutom en eventuell migränattack och konstig yrsel under en period i våras. Fick inte ens någon höstförkylning! Psykiskt hade jag en väldigt bra vår men hösten har varit tung.
 
 
 
Bästa köpet? Köpte en ny reseryggsck i handbagagestorlek inför min backpackingresa i våras och den har använts massor hela året!
 
Vad spenderade du mest pengar på? Hyra och flygbiljetter.
 
Gjorde någonting dig riktigt glad? Friheten jag kännt under mina resor. Vårens utiskull som var helt fantastisk!
 
Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2017? Min mest spelade låt under året har varit Stay Alive med José González. Mest spelade artisten var faktiskt Hans Zimmer på grund av att jag lyssnat mycket på hans filmmusik då jag skrivit på min gradu haha. Weak av AJR är också en låt som jag tror ag kommer koppla med 2017.
 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? På våren var jag jätteglad och mådde bättre än vad jag gjort på länge. Hösten har däremot varit tung. Så tror medeltalet är på ganska normalt?
 
 
 
Hur tillbringade du julen? Hemma hos min familj med farmor och en gammelfaster och hennes man. Juldagen med familjen och sedan träffade jag en kompis på en cider i en av Vasas nya barer som även har karaoke. Vi sjöng inte själva men underhölls av de som vågade gå upp.
 
Favoritprogram på TV? På spåret, Idol, Så mycket bättre och Teen Mom. På Netflix har jag sett på Orange is the New Black, OC, Jane the Virgin, Girl Boss och Friends.
 
Bästa boken du läste i år? Har tagit tag i läsandet igen, speciellt under sommaren! Läste flera av Lucy Dillons böcker som jag älskar. Fredrik Backmans böcker Min mormor ählsar och säger förlåt och Britt-Marie var här var också två favoriter, precis som Mördar-Anders och hans (o)vänner av Jonas Johansson. Läste även Inte riktigt enligt plan av Denise Rudberg och Hugo Rehnberg som också den var riktigt bra!
 
Största musikaliska upptäckten? Jag har nog mest lyssnat på sådant jag hittat tidigare, men Stay Alive av José González som var årets mest spelade låt var nog en ny upptäckt, även om jag lyssnat på José González tidigare också. 
 
 
 
Något du önskade dig och fick? Jobb jag trivdes med, och att resa mycket!
 
Något du önskade dig men inte fick? Visst skulle det ha varit roligt om jag kunde säga jag var utexaminerad nu, men inte har jag så värst bråttom med det ändå..
 
Årets bästa film? Har sett så lite på film att jag faktiskt inte kommer på någon!
 
Filmer du såg på bio? Såg La La Land och Skönheten och Odjuret i våras!
 
Konserter/Spelningar du sett? Inte lika många som tidigare år! Kan inte komma på att jag var på någon större konsert i år? Inte heller någon festival? Ojoj! Såg Kaj två gånger i alla fall.
 
 
 
Vad gjorde du på din födelsedag 2017? Detta är kanske lite tragiskt men jag minns faktiskt inte! Kanske jag pluggade bara? Min morbror kom över med blommor tror jag och dagen efteråt blev jag bjuden till Retrodorm där mina polska fliickor sjöng för mig. Jo! Nu minns jag att jag åt lunch med några utiskillar på Assarin Ullakko. 
 
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Om inte substanserna i min hjärna skulle ha varit i obalans under andra halvan av året skulle livet säkert ha varit lättare. 
 
Hur skulle du beskriva din stil år 2017? Stil? Har jag ens någon haha. Väldigt enkel nog, lite mera uppklädd då jag jobbat på kontor.
 
Vad fick dig att må bra? Resorna jag gjorde, utisarna, mina vänner och min familj. Att jag varit sysselsatt med roliga saker!
 
 
 
Vem saknade du? Efter att jag flyttat till Vasa är det väl mest Åbokompisarna jag saknat, och alla utisar efter att de åkte hem. Även övriga vänner som bor runt om i världen.
 
De bästa nya människorna du träffade? Alla utisar!
 
Detta väntar mig 2018: Detta år SKA jag bli utexaxminerad. I övrigt vet jag faktiskt inte. Blir spännande att se vad jag gör om ett år för jag har inte en blekaste aning!