En alternativ rundvandring.

Kommentera
 
Lite bilder från rundvandringen vi gjorde i lördags!
 
 
 
Vår guide berättade en intressant historia om det här huset. Tidigare har det i Amsterdam varit lagligt att bosätta sig i tomma hus, men den lagen ändrades för några år sedan så då skulle bland annat detta hus tömmas. Då poliserna kom var det barrikader på vägarna så de fick kämpa sig fram. Till slut försökte de slippa in genom att skicka upp poliser i en container med en lyftkran för att försöka komma åt de övre våningarna och ta sig in därifrån. Dock funkade det inte så bra eftersom någon stod med en käpp och puttade bort containern så den inte kom fram!
 
Tidigare hade detta kvarter varit en symbol för frihet och kreativitet med färggranna väggmålningar och vägplattorna i olika färger men nu far man tvättat bort en hel del i ett försök att städa upp området.
 
 
En del gatukonst fanns kvar dock!
 
 
En rullande bar!
 
 
Man kan se skyltfönster fyllda med nutella lite överallt. Mums!
 
 
Första gången jag gick förbi Madame Tussauds trodde jag det på riktigt stog någon där uppe innan jag insåg vilket hus det var!
 
 
Tror detta är Dam square. En av alla många gatuperformers!
 
 
Kungliga palatset, som tydligen varken är kungligt eller ett palats men heter det ändå.
 
 
Detta är ett konstverk av en anonym gatukonstnär. Eftersom den tekniskt sett är olaglig skulle myndigheterna ta bort den (finns bredvid en viktig kyrka) men den tidigare drottningen ville ha kvar den.
 
 
Cyklar överallt förstås.
 
 
Sist men inte minst fotade jag det stora evenemanget Sail på håll. Det var helt enkelt en mängd gamla skepp som samlades i hamnen, ett evenemang som jag tror ordnas vart femte år och drog en herrans massa turister. Själv hade jag inte riktigt lust att trängast för att se båtarna på nära håll..
 
 
...så jag tog metron hem istället!