Om kommunikationsproblem och nya bekantskaper.

Kommentera
Jag skrev tidigare att jag skulle träffa några kompisar i centrum och utforska staden. Ja, det blev inte så enkelt. Att få kontakt med dem var nästan omöjligt eftersom man behövde wifi och vi hade aldrig wifi samtidigt. Så vi hittade inte varandra. Nåja, jag är ändå 22 år så att upptäcka på egen hand gick ju bra det också. Jag var i första hand på jakt efter ett ställe där jag kan aktivera mitt simkort som skulle lösa mina problem. Så ville jag också köpa tallrikar och sådant som jag behöver för att äta. Tallrikar hittade jag men telefonen har fortfarande finskt simkort. Förhoppningsvis får jag det fixat imorgon!
 
Jag träffade också mina våningskamrater idag. Jag måste nämligen aktivera nyckeln separat för att komma in i vårat kök men nu är det fixat och nu kan jag laga mat! I köket träffade jag alltså några som också bor här och de berättade att vi alla ska träffas i köket och umgås innan vi tar metron till campus på kvällens program. Trots att vi bara känt varandra några timmar är vi redan som en familj haha. Då vi skulle hem från campus sökte vi upp allihopa så att ingen skulle behöva åka hem ensam och imorgon åker vi tillsammans till infon. Bra så, känns tryggt att inte röra sig ensam överallt, speciellt på natten.
 
I övrigt märker jag att hjärnan jobbar hårt. I kväll rörde sig tre språk parallellt i mitt huvud! Att prata engelska konstant är rätt krävande i sig ännu då jag inte är van, men dessutom träffade jag ikväll tre finländare som alla började prata finska med mig. Jag som har så svårt med finskan. Nåja, det är ju bra att jag kan resa till Amsterdam och lära mig finska!