Amsterdam genom telefonen. Del 2.

Kommentera
 
 
Har ju förstås tagit en massa bilder med telefonen, men nu är jag ju väldigt dålig på att uppdatera i realtid tydligen så att sista bilden här är från september? Ska försöka komma ikapp. Därför kommer nu lite random vardagsbilder!
 
 
Ja jestas, jag bodde ju på förra stället ännu senast! Det var mera i centrum. Hissarna var knallgula med tavlor som denna. Stället hette The Student Hotel Amsterdam City och var splitternytt då vi flyttade in.
 
 
Väldigt modernt och i efterhand gott om utrymme i köket! Vi var 12 personer som delade tror jag.
 
 
Då vi bodde där var det lätt att ta sig till centrum. En lördagkväll åt vi hummer, eller hälften av oss åt burgare. Holländarna kan sina burgare, dom är riktigt goda!
 
 
En annan gång skulle vi på en konstmarknad. Dock var den nog en besvikelse...
 
 
Så vi cyklade istället till centrum för våfflor och satt vid kanalkanten och åt dem!
 
 
Så åkte jag till Prag. Hittade ett väldigt märkligt skyltfönster.
 
 
Efter Prag blev det flytt! Här bor jag nu, med fyra gubbar på väggen!
 
 
Tycker rummet är riktigt mysigt! "Sängöverkastet" är ett gardinstyg som jag köpte för 1€/m på Ikea. Ville inte satsa allt för mycket pengar på något jag ändå skulle lämna här sen!
 
 
Vårt kök. Större än det förra men nu är vi 29 som delar! Dock en stor del som inte lagar mat så inte så farligt som det verkade i början. Ett stort minus för att vi inte har någon frys dock!
 
 
Världens mest opraktiska köksförvaring! Som tur ser det helt snyggt ut i alla fall.
 
 
Vår dammsugare heter Henry.
 
 
I köket sitter folk ofte och pluggar. Jag också.
 
 
Eller umgås. Detta var en fredaggkväll. Drickan på bilden tillhörde ett gäng tyskar (och en österrikare) som spelade beerpong på ena sidan bordet, de skulle ut och dansa den kvällen. På andra sidan åt några danskar middag. Och i mitten satt jag och några andra och förbättrade världen. Ja, och så har vi han som alltid äter mikromat. Det är ett riktigt trevligt gäng jag bor med!
 
 
I bottenvåningen har vi en restaurang. Kocken är suverän!
 
 
Han ordnade till med en fantastisk Thanksgivingbuffe då det var Thanksgiving nyligen! Första gången för honom och alla var jätteimponerade!
 
 
Vi har väll gått ut på middag en hel del får jag erkänna. Däremot har vi inte varit ute på klubbar så mycket. En utekväll för oss har oftast bestått av middag någonstans och eventuellt ett glas på en bar efteråt. Denna bild är från ett ställe som heter De Hallen, en permanent matmarknad med massa alternativ så man kan välja och vraka och äta tillsammans.
 
 
Matmarknader är överlag en hit här. En söndag då jag cyklade runt utan planer råkade jag cykla in i en sådan, perfekt då jag började bli hungrig. Blev en surinamesisk smörgås för en billig peng.
 
 
Samma marknad sålde Pippitröjor!
 
 
Denna smörgås har blivit min favoritlunchsmörgås i skolan. Kallrökt lax och någon form av sallad! Säljs i campusbutiken för 2,60 så blir lika mycket som en skollunch hemma!
 
 
Skolrestaurangen serverar lunchsmörgåsar de också. Lite dyrare och av varierande smaker. En gång blev det skinka och kiwi? Faktiskt inte så illa.
 
 
Under begränsade tider säljs också (rätt så små) matportioner. Brukar kosta runt 5€. Oftast känns det som att det är samma alternativ dag ut och dag in, och man märker att det inte är så populärt med varm mat till lunch. Har testat ett par gånger då jag kännt att jag behöver mera än en smörgås och det sjunker väl ner det också! 
 
 
Att äta frukost eller brunch ute är rätt stort här. Speciellt på helger! 
 
 
En par gånger har jag besökt Starbucks också. En gång har de prickat Ida rätt. En annan gång blev det Eda, och här Ada.