Om ett återbesök i mars.

Kommentera
Något jag definitivt lärde mig i Amsterdam är att vi nog kommer lätt undan gällande studierna i Finland. Från att ha fått mellan 3 och 5 i nästan alla kurser utan större svårigheter under min studietid fick jag i Amsterdam lära mig att på riktigt behöva kämpa för att komma igenom en tent. Och alla kom jag inte igenom med påföljden att jag fick lov att åka tillbaka i mars och skriva omtenter. Roligt var det ju att återvända, men roligare skulle det ju varit om jag inte behövt sätta största delen av tiden jag var där i universitetsbiblioteket.
 
Hur som helst. Kom till Amsterdam på måndag morgon, tog mig till Uilenstede där jag bodde första nätterna hos en kompis, och skrev första tenten måndag kväll. Den andra tenten skrevs fredag morgon, så veckan gick till att läsa läsa läsa. Har därför inte så många bilder. 
 
En kväll var ljuset däremot så fint så jag tog spårvagn nummer fem till centrum. 
 
Jag hade det super hos min australiensiska kompis, hon skämde bort mig med fantastiskt god mat! Så tacksam.
 
 
På fredag efter min tent ville jag ta tåget till Zaandam och gå till Primark för lite billig shopping, så det var vad vi gjorde! Zaandam är en nybyggd stad men byggd på ett speciellt sätt! Ja, ni ser. Vill man shoppa men inte trängas i butikerna i centrum är Zaandam ett hett tips. 
 
Efteråt var det dags för mig att ta mitt pick och pack två metrostopp och flytta till min indiska kompis, eftersom australienaren skulle hälsa på släktingar under helgen. På kvällen gick vi ut och äta alla tre tillsammans med deras gemensamma tysk-japanska väninna. Vi åt på ett vietnamesiskt ställe i Gerlanderplein och delade på fyra rätter. Maten var gudomlig! Vattnas fortfarande i munnen när jag tänker på det haha.
 
 
På lördag for jag och indiern till centrum där ett mål var att testa ett Dutch fries- ställe som vi hade fått tips om att är det bästa i Amsterdam. Detta om något är holländskt, "franskisar" i en strut med majonäs och ofta rå lök på. Och detta ställe var faktiskt fantastiskt. Ett litet hål i väggen bara, men se vilken kö det hade! Fanns på en sidogata till shoppinggatan Kalverstraat.
 
 
Denna utsiktsbild är tagen inifrån en av mina favoritbutiker i Amsterdam - den brittiska bokhandeln Waterstones. Jättemysig och uppdelad på fyra våningar. Finns på Kalverstraat.
 
 
Dam Squere.
 
 
Indiern åkte hem för att förbereda kvällens middag. Jag vandrade runt med kameran.
 
 
Hittade en marknad för begagnade böcker och hittade Kalevala!
 
 
Vid Max Euveplein, där Hard Rock Café också finns, köppte jag mig en belgisk våffla med glass <3
 
 
Sedan traskade jag vidare till Vondelpark, men jag började bli trött och orkade inte gå så långt in. Tog spårvagn 5 tillbaka och möttes av en fantastiskt god indisk middag med ett väldigt internationellt sällskap! Vi var en rumän, en tysk-japan, en kanadensare, en belgare ursprungligen från Kongo, och så indiern och jag. Vi hade minst sagt intressanta diskussioner under kvällen!
 
 
Söndag regnade det men vi tog cyklarna till en väderkvarn nära var indiern bodde. Sedan åt vi japanskt till lunch innan det var dags för mig att ta mig tillbaka till Schipol!
 
Hade en jättebra vecka i Amsterdam, även om jag måste plugga förstås. Var så roligt att träffa mina kompisar som fanns kvar och gud så god mat jag fick äta varje dag! Nu då jag sammanställer detta inlägg och tittar på bilderna känner jag det börjar vara dags att åka tillbaka snart igen. :)